برخی مشکلات زائران و گردشگران خارجی در پایتخت معنوی کشور

با توجه به روابط حسنه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، تعداد زائران شیعه تبعه آن کشورها به مشهد مقدس برای تشرف به بارگاه قدس رضوی‌(ع)، سال به سال افزایش می‌یابد و می‌توان گفت این دسته از زائران تاکنون افزایش چشمگیری داشته است.  با توجه به روابط حسنه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، تعداد زائران شیعه تبعه آن کشورها به مشهد مقدس برای تشرف به بارگاه قدس رضوی‌(ع)، سال به سال افزایش می‌یابد و می‌توان گفت این دسته از زائران تاکنون افزایش چشمگیری داشته است. اما متأسفانه بسیاری از این زائران هنگام سفر به مشهد با توجه به سوء‌استفاده برخی‌ افراد سودجو و فرصت‌طلب، اظهار نارضایتی شدید می‌کنند که این نارضایتی‌ها می‌تواند به چهره نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان تنها نظام متکی به اسلام و تشیع و ام‌القرای جهان اسلام آسیب جدی وارد کند، به‌خصوص آنکه بیشتر زائران، از ایران به خاطر انتساب به اسلام، چهره مقدسی در اذهان خویش ترسیم می‌کنند و متأسفانه سودجویی عده‌ای از فرصت‌طلبان، این اعتماد و تقدس را خدشه‌دار می‌‌کند. برخی مواردی که موجب نارضایتی این زائران شده به‌‌‌‌‌طور خلاصه عنوان می‌‌شود:...

١) دریافت کرایه‌های نامتعارف و غیر‌واقعی حتی به میزان چند برابر از زائران کشورهای عربی از سوی برخی هتل‌داران و سایر اماکن اقامتی.
٢)دریافت هزینه‌های حمل‌و‌نقل درون‌شهری با مبالغ زیاد از سوی برخی ‌رانندگان تاکسی‌ها یا خودروهای شخصی و استفاده نکردن از تاکسی‌متر در حمل‌و‌نقل مسافران به‌خصوص در فرودگاه مشهد. برخی رانندگان تاکسی مخصوص فرودگاه در پاسخ به اینکه چرا از مسافران عرب زبان کرایه به اندازه چند برابر دریافت می‌کنید، می‌گویند: اضافه پولی که می‌گیریم بابت شیرینی سفر آنان به مشهد است!؟
٣)افزایش گزارشات تعرض به زائران عرب نظیر سرقت و کلاهبرداری.
٤)ایجاد مزاحمت از سوی برخی متکدیان حرفه‌ای تحت عناوین بی‌خانمان، برهنه، گرسنه، بیمار و نظایر آن و اصرار و سماجت در دریافت کمک‌های مالی از این زائران که متأسفانه بیش از هر چیز دیگر موجب وهن نظام مقدس جمهوری اسلامی و معرفی ملت ایران به‌عنوان ملتی فقیر و گرسنه در افکار عمومی جهان می‌‌شود.
٥)تشریفات گمرکی طولانی هنگام ورود زائران به فرودگاه مشهد و نبود کارکنان کافی در راستای تسریع در امر تشریفات قانونی ورود اتباع خارجی به ایران.
٦) نبود شعب بانکی کافی در اطراف حرم مطهر امام‌رضا (ع) به منظور تبدیل ارز به پول رایج جمهوری اسلامی ایران که موجب ایجاد زحمت برای زائران می‌‌شود.
٧)دریافت‌ کرایه‌های نامتعارف و اجباری از سوی دارندگان چرخ در فرودگاه در هنگام ورود و خروج که متاسفانه این کرایه‌های زیاد و اجباری در هر مرحله از ورود یا خروج، در سه قسمت از مسافران خارجی دریافت می‌شود؛ همچنین افراد دارنده چرخ در بسیاری‌ اوقات اقدام به قرق چرخ‌ها کرده و چنانچه مسافری قصد داشته باشد شخصا اقدام به حمل وسایل خود با چرخ کند مبلغ سه هزار تومان دریافت می‌کنند که این امر در هیچ‌کدام از فرودگاه‌های دنیا مسبوق به سابقه نیست.
٨)مشاهده تبعیض بین مسافران ایرانی و خارجی در هتل‌ها، رستوران‌ها، مطب دکتر و سایر اماکن به لحاظ هزینه‌های وارده. (برخی در توجیه عمل خلاف خود این مطلب را مطرح می‌کنند که گرفتن پول اضافی از مسافران عرب‌زبان جایز است؛ زیرا آنان پول‌دار هستند و حکومت‌هایشان نیز پول‌های نفت را بین آن‌ها توزیع می‌کنند!).
مواردی که برشمرده شد و بسیاری موارد دیگر که قبلا آمد متأسفانه باعث وهن نظام جمهوری اسلامی ایران و خدشه‌دار‌شدن وجهه و اعتبار انقلاب اسلامی، دولت و ملت شریف و مسلمان ایران نزد سایر مسلمانان می‌شود و این امر برای کشور جمهوری اسلامی ایران که مرکز تشیع در جهان و کانون توجهات عاشقان ا... و اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام در سراسر گیتی است، بسیار زیان‌بار است.
گفتنی است؛ ادامه چنین روندی با وجود تبلیغات فراوان به منظور جذب گردشگر و مسافران خارجی و افزایش زمان ماندگاری آنان در مشهد مقدس، باعث کاهش مسافرت اتباع سایر کشورها به ایران خواهد شد که این امر ممکن است به نوعی منافع اقتصادی ملی را نیز ‌ تهدید کند.
از این‌رو در راستای ‌ رفع این معضلات، برخی پیشنهادها در ادامه‌ مطرح می‌‌‌شود:
١)افزایش کارکنان در راستای کاهش زمان تشریفات گمرکی و تسریع در امر پذیرش اتباع خارجی در فرودگاه.
٢)نظارت جدی بر عملکرد رانندگان تاکسی، صاحبان واحدهای اقامتی و نظایر آن به منظور کنترل قیمت‌ها و تعرفه‌های مربوطه. در صورت امکان می‌توان به پیشنهاد‌های زیر توجه کرد:
الف: عقد قرارداد بین سازمان گردشگری با برخی هتل‌ها و سایر اماکن اقامتی به منظور اسکان اتباع خارجی با نرخ‌های مشخص و مصوب به منظور پرهیز از سوء‌استفاده عناصر فرصت‌طلب.
ب: دایر‌ کردن آژانس‌های حمل‌و‌نقل درون‌شهری و تاکسی‌تلفنی ویژه زائران عرب‌زبان با نرخ‌های کنترل شده در اطراف اماکن اقامتی آنان تحت‌نظارت سازمان گردشگری که ضمن ایجاد اشتغال، می‌تواند موجبات رضایت خاطر زائران را نیز فراهم کند.
٣)افزایش شعب بانکی تبدیل ارز در مراکز اسکان اتباع خلیجی.
٤)جمع‌آوری متکدیان به صورتی جدی به‌خصوص در محدوده اطراف حرم مطهر و محله‌های زائر‌نشین.
٥)ایجاد مراکز فرهنگی عرب زبان به منظور آشنایی زائران عرب با فرهنگ ناب اسلامی.
٦)سامان‌دهی آژانس‌های گردشگری و فعال‌سازی آنان در راستای راهنمایی زائران و آشنا کردن آنان با اماکن تاریخی، فرهنگی و مذهبی استان خراسان رضوی به‌ویژه مشهد مقدس برای از بین بردن زمینه‌های کلاهبرداری و سودجویی‌های فردی.
٧)ایجاد مراکزی در راستای رسیدگی سریع و فوری به شکایات زائران در زمینه‌های اقتصادی یا برخوردهای نادرست برخی افراد.
٨)تهیه بروشورهایی که زائران را با اماکن تاریخی، سیاحتی،... و همچنین با نرخ اماکن اقامتی یا هزینه‌های حمل‌و‌نقل و سایر نیازمندی‌های زائران آشنا می‌‌کند. مرحله مهم‌تر تحویل این بروشورها به زائران هنگام ورود به فرودگاه مشهد است.

*فعال گردشگری،  محمد فتحی* شهرآرا آنلاین

نظرات

ارسال نظر

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.